Vijf tips om burnoutklachten te voorkomen

Vijf tips om burnoutklachten te voorkomen

De laatste jaren is het aantal mensen in Nederland dat loopt met burnout klachten sterk toegenomen. Er zijn vele verschillende burnout symptomen en deze hoeven ook zeker niet bij iedereen hetzelfde te zijn. Maar een ding geldt voor iedereen met burnoutklachten; voorkomen is beter dan genezen! In dit blogartikel lees je vijf tips om burnoutklachten te lijf te gaan.

 

1. Beweeg voldoende

Zeker als je een kantoorbaan hebt dan zit je vele uren per dag op een stoel. Doordat je minder beweegt ervaar je ook minder bewegingsruimte in je lichaam. Je lichaam wordt stijver, er wordt minder energie aangemaakt en minder energie verbrand. Deze lichamelijke ongemakken hebben ook een negatief effect op je geest. Zorg er dus voor dat je elke dag voldoende beweegt. Dit hoeft heus niet elke dag 10 km hardlopen te zijn of een uur naar de sportschool. Ook matige lichaamsbeweging zoals een stukje fietsen of het uitlaten van je hond helpt al om je beweging op peil te houden.

 

2. Zorg voor voldoende slapen

Tijdens je slaap geef je je lichaam de rust om zich weer op te laden. Bovendien verwerk je tijdens je slaap alle indrukken van de dag. Door voldoende slaap geef je dus fysiek en mentaal energie terug aan je lichaam. Zorg ervoor dat je op tijd naar bed gaat en zorg voor een goede slaapomgeving. Op die manier voorkom je dat je burnoutklachten groter worden door slaapgebrek.

 

3. Ga eens een dagje offline

Tegenwoordig is bijna iedereen de hele dag online. Op je werk ben je waarschijnlijk veel bezig met je computer en thuis op je mobieltje. Vrienden spreek je via de WhatsApp of via Facebook en zo gauw als je ergens moet wachten komt je mobieltje te voorschijn. Doorbreek dit patroon eens door een hele dag of tijdens je vakantie bewust je mobieltje weg te leggen. In het begin zal dit je waarschijnlijk veel moeite kosten; het is een automatisme geworden om steeds online te zijn en ‘aan’ te staan. Maar na een poosje zal het wennen en ervaar je dat je zonder mobiel veel meer tijd hebt en dat het rust geeft.

 

4. Spreek af met vrienden

Gebruik die tijd dan ook om met vrienden af te spreken. Gewoon offline bij jou thuis of buiten. Door persoonlijk contact merk je dat je makkelijker kunt ontspannen. Bovendien helpt het als je burnoutklachten hebt om te praten over je problemen. Praten lucht niet alleen op, het kan ook tot oplossingen leiden die je zelf misschien niet gezien had.

 

5. Kies voor energie

Vaak heb je het niet in de gaten, maar een aantal activiteiten die je op een dag doet kosten je meer energie dan dat ze je energie opleveren. Dit geldt zowel op je werk als in je privé leven. Maak een lijst van alle taken die jou energie kosten en een lijst van alle activiteiten die jou energie opleveren. Kun je misschien een aantal van de energiekostende taken aan iemand anders overlaten? En kun je meer focussen op die taken die jou meer energie opleveren? Hetzelfde geldt voor vriendschappen. Welke vriendschappen leveren jou nu echt energie op? Maak daar dan ook tijd voor vrij en investeer meer in vrienden die jou energie geven.
Heb jij het gevoel dat jij met burnoutklachten rondloopt en wil je hier actie voor ondernemen? Kijk dan eens op de gebiste van Ruud Meulenberg Coaching en ervaar welke mogelijkheden er allemaal zijn om geholpen te worden bij je burn out.
Reageren is niet mogelijk.