Hoe voorkom je stress bij verhuizen? 10 tips!

Hoe voorkom je stress bij verhuizen? 10 tips!

Verhuizen is altijd een boel gedoe en geregel en blijft voor veel mensen toch een lastige periode. Je doet het immers niet elke week. Dus wat moet je ook alweer allemaal regelen? Hoe zorg je dat alles in goede banen geleid wordt? Hoe voorkom je stress en een nare ervaring? Zelf sta ik op het punt om weer te gaan verhuizen maar dit is inmiddels de 15e keer, dus zit er toch enige routine in en draai ik mijn hand er niet meer voor om. Daarom een blogje vol goede tips waar je hopelijk iets aan hebt!

Tip 1. Begin op tijd!

De aller, aller, aller- simpelste tip die er is, is op tijd beginnen. Begin op tijd met het nadenken over de verhuizing, bedenken wat er moet gebeuren, het maken van een stevige planning, waarin je het tijdsvak realistisch inplant. Hoe meer tijd je neemt voor de zaken waar je geen ervaring mee hebt, hoe minder erg het is als je her en der een steekje laat vallen. Nog nooit eerder dozen ingepakt? Of geen idee bij welke instanties je je adressen moet wijzigen? Neem daar dan gerust de tijd voor en realiseer je dat dat vaak niet in één middagje gepiept is! Werk in je planning dan ook met een duidelijke indeling. Bijvoorbeeld: 2 uur per dag dozen inpakken, één uurtje een rondje langs de instanties bellen en één uurtje relaxen. Ga bijvoorbeeld een uurtje fietsen om je hoofd leeg te maken. Schrijf belangrijke zaken ook op je planning en hou daarmee rekening met je tijdindeling. Je adres wijzigen bij de gemeente hoeft niet zomaar in een kwartiertje klaar te zijn maar kan gerust een uur duren. Zet je planning dus ruim op.

Tip 2. Maak een checklist / to-do lijst

Ik ben een enorme lijstjesfanaat. Samen met mijn notitieboekjesverslaving is dat helemaal niet zo erg, want ik schrijf alles op. Echt alles. Dus heb ik één notitieboek, dat ik tot verhuizings-boek gebombardeerd heb. Naast de “grote” planning van de totale aanloop naar de verhuizing en twee weken daarna, maak ik daarin lijstjes met de instanties die gebeld/gemaild moeten worden, de dingen die nog voor de verhuizing gekocht moeten worden, de dingen die na de verhuizing geregeld moeten worden, een lijstje met extra en onverwachte kosten, enzovoorts, enzovoort. Zo heb ik een heleboel lijstjes, maar hou ik ze wel bij elkaar en de boel dus overzichtelijk. Je kunt papieren lijstjes bijhouden maar ook een app als Evernote of Clear is bijzonder geschikt voor dit soort dingen. Het belangrijkste is dat je heldere lijstjes maakt, waar je zelf (en eventueel je partner) goed overzicht in kan houden en dat het overduidelijk is wat er staat.

Tip 3. Reken jezelf arm

Veel mensen die voor de verhuizing hun financiën op een rij gaan zetten, rekenen zich rijk. Dat wil zeggen dat ze hun financiële situatie veel te rooskleurig bekijken, nauwelijks tot geen rekening houden met extra bijkomende en onverwachte kosten en uiteindelijk niet uit komen aan het eind van de maand. Dat is natuurlijk een heel vervelende situatie! Zorg dus dat je heel duidelijk een overzicht hebt van alle kosten rondom de verhuizing, tot de aansluitkosten van je nieuwe internetprovider en het eten voor de dag van de verhuizing aan toe. Dat zijn misschien kleine bedragen, maar als je ze bij elkaar optelt is het nog best een grote kostenpost! Rond bedragen van je kosten naar bóven af, en rond je inkomsten naar benéden af. Ga niet automatisch uit van beloofde extra’s, zoals vakantiegeld of een hoger salaris, maar wees realistisch en zorg voor een goed overzicht dat klopt.

Tip 4. Vertel aan iedereen die het moet weten dat je gaat verhuizen

Zorg dat je precies weet wie er op de hoogte moet zijn van je nieuwe adres. Familie, vrienden, maar ook alle instanties en services waar je gebruik van maakt. De gemeente regelt dat de Belastingdienst en bijvoorbeeld Duo op de hoogte zijn van je nieuwe adres, maar bij je energiemaatschappij, verzekeraar, bank, waterleverancier, telecomaanbieder en internetboer moet je het zelf regelen! En had je al gedacht aan de dierenarts, tandarts en de huisarts? En wat dacht je van de online registraties van je adres, zoals bij webshops, Itunes account en klantprogramma’s, van winkels zoals Kruidvat, Albert Heijn bonuskaart, Hunkemöller? Zorg ook dat je je adres wijzigt bij je favoriete tijdschrift, zij hebben vaak veel tijd nodig om je adres goed in het systeem te zetten!Nog een andere tip is om je post door te laten sturen.

Er zijn verschillende instanties die dat kunnen regelen voor je, waarvan PostNL de bekendste is. Mijn tip is om je post niet te lang door te laten sturen, maar het zo kort mogelijk te doen en als je een brief via je oude adres binnen krijgt, je adres zo snel mogelijk te wijzigen bij dat bedrijf.

Tip 5. Pak dozen in zonder stress

Als je nog nooit dozen hebt ingepakt, is het slim om dat vooral héél rustig aan te pakken en vooral niet teveel haast erbij te hebben. Het is een secuur werkje en hoe meer tijd en aandacht je aan je inpakwerk besteed, hoe zuiniger je kunt zijn met dozen en hoe makkelijker het uitpakken is. Belangrijk om te weten is dat je dozen ook nog getild en vervoerd moeten worden  en je ze dus niet te zwaar kunt maken. Heb je geen speciale boekendozen? Doe je verhuisdoos dan niet voller dan de helft met boeken en vul de rest op met nagenoeg gewichtloos spul, zoals kussens of fleecedekens of knuffels.

Zelf nummer ik álle dozen, hou ik een lijst bij met die nummers en een duidelijke beschrijving van wat er in de doos zit en wat de nieuwe locatie van de doos zal zijn (slaapkamer, woonkamer, keuken, berging, etc). Daarnaast zorg ik dat de etiketten van de dozen ook goed en duidelijk leesbaar beschreven zijn, zodat de verhuizers je niet de hele tijd lastig hoeven te vallen met vragen over waar/wat heen moet. Wees ook niet bang om weg te gooien en zoek vooral álles goed uit. Wat wil je écht meenemen naar het volgende huis? Heb je het echt nog nodig? Ga je het nog gebruiken? Met name op kijk- en neerzet spulletjes kun je enorm bezuinigen, het meeste heb je écht niet nodig en het neemt zoveel ruimte in! Maak goede keuzes dus. Heb je een doos staan die al 1,5 jaar dicht zit? Dan heb je inhoud ervan vast niet gemist. Weg ermee, het milieuterrein is nooit ver weg!

Tip 6. Brainstorm over alles wat je moet doen

Ga rustig een middagje zitten en brainstorm over welke dingen je potentieel – ondanks je goede planning – nog vergeten bent. Moet je nog mensen bellen, inlichten? Bepaalde boodschappen doen? Verf vooruitbestellen? Heb je gedacht aan onderdak voor je huisdieren tijdens de verhuizing en eventuele middeltjes die je kunt gebruiken om je dier goed aan het nieuwe huis te laten wennen? Heb je nagedacht over de volgorde van de spullen die als eerste de vrachtwagen in moeten en de dingen die als laatste moeten, zoals je bed, matras en koelkast? Heb je je nieuwe internetaansluiting al geregeld? Ik merk zelf dat ik er op zo’n moment nog áltijd achter kom dat ik bepaalde dingen vergeten ben. Dat overkomt iedereen en is helemaal niet erg, als je er maar even over nadenkt en je bevindingen meeneemt in je verbeterde planning.

Tip 7. Vraag altijd om hulp

Een verhuizing is een boel werk en dat kan niemand alleen. En dat hoeft ook niet. Echt niet. Al ga je honderd keer in je ééntje heen en weer rijden, alleen gaat het gewoonweg niet. Dus wees geen pussy en vraag je familie/vrienden/kennissen om hulp. Ook de mensen die je wat minder goed kent, zo’n probleem is dat niet! Iedereen heeft af en toe eens hulp nodig en er zijn altijd mensen – ook uit de hoek waarvan je het niet verwacht – die bij willen springen. Organiseer een event op Facebook waar je je vrienden voor uitnodigt of bel ze persoonlijk op. Ze kunnen sjouwen, je helpen om schoon te maken, de lunch maken, helpen met inpakken of uitpakken, even stofzuigen of babysitten. Noem het maar! Regel wat lekkers om te eten en een koud biertje voor na de verhuizing en iedereen is blij dat ze je geholpen hebben. Echt waar!

Tip 8. Leren delegeren

En als die hulp er dan is? Mooi! Na al die weken hard werken en voorbereiden is dit het moment dat je gaat delegeren. De boel in goede banen leiden dus. Zorg dat je draaiboek ook voor de verhuisdag zelf up to date is, dat je goed weet welke doos waarheen moet en waar de meubels ongeveer moeten komen te staan. Maak onderling goede afspraken over wie de boel in goede banen gaat leiden en dat jij degene bent waar iedereen naartoe kan komen met vragen of problemen. Zorg dat je duidelijk uitgekiend hebt hoe laat de verhuizers er moeten zijn, hoe laat je de sleutel in moet leveren en wat de reistijd (van een vrachtwagen die maar 80 km/u kan) naar je nieuwe huis is.

Tip 9. Keep it cool, you get the best

Hou vooral je hoofd koel. Als je alles zorgvuldig geregeld hebt, dan zul je tegen weinig verrassingen aanlopen en zul je zien dat alles in goede orde verloopt! En áls er dan nog een onverwachte situatie komt, dan heb je de rest al zo goed voor elkaar, dat je ook echt aandacht kunt besteden aan die onverwachte uitdaging! Handig toch? Zoals ik al zeg, if you keep it cool, you get the best.

Zorg dat je zoveel mogelijk slaap pakt als je nodig hebt vóór de verhuizing, als je uitgerust bent gaat alles makkelijker en vlotter! Regel op tijd met je werkgever dat je zeker drie dagen rond de verhuizing vrij bent (en het liefst een weekend eraan vast geplakt), zodat je al je aandacht op de grote dag kunt richten en niet bezig hoeft te zijn met je werk. Bedenk dat een verhuizing niet iets is wat je zomaar doet, maar best een big deal, waar je veel tijd aan moet besteden.

Tip 10.Make it fun!

Een verhuizing is ondanks alle regelboel, vaak een leuk moment in je leven. Een nieuw leven in een nieuw huis, een moment om een feestje te vieren en jezelf te belonen met een overheerlijke warme maaltijd en een glas champagne. Kortom, bedenk ook dat het een bijzonder moment is, waarbij je best kunt lachen. En af en toe best even een fotootjes kunt maken, samen met je vrienden die zijn komen helpen, als de vrachtwagen met je spullen de nieuwe straat in komt rijden of als je aan het proosten bent op een mooie en geslaagde dag. Make it fun!

Reageren is niet mogelijk.