Krachttraining om je sportprestaties te verbeteren

Krachttraining om je sportprestaties te verbeteren

Sport en fitness gaan heel goed samen. Daarmee is niet gezegd dat fitness geen sport is, maar daar wordt mee bedoeld dat fitness / krachttraining een zeer goede aanvulling is op andere sporten. Door gericht bezig te zijn met krachttraining, bijvoorbeeld door te trainen met een trainingsschema, zul je andere sportprestaties verbeteren. Het is niet voor niets dat vrijwel alle topsporters krachttraining in hun trainingsprogramma hebben zitten! Enkele voorbeelden:

  • Schaatsers zijn heel veel bezig met gerichte krachttraining om hun tijden op de ijsbaan te verbeteren.
  • Zwemmers zijn ook altijd zeer specifiek bezig met krachttraining om hun zwemtijden te verbeteren.
  • Boksers trainen hun romp goed, voor de stabiliteit, het bewegen en om te kunnen incasseren.
  • Verder trainen zij uiteraard hun triceps, omdat die bepalend zijn voor de stootkracht.
  • Hoogspringers versterken hun beenspieren, omdat die bepalend zijn voor de sprongkracht
  • Ook voetballers zijn regelmatig te vinden in het krachthonk.

Krachttraining en hardlopen

Waar veel mensen niet bij stilstaan is dat krachttraining ook zeer nuttig is voor hardlopers. Zo is bij het onderdeel sprint kracht een zeer belangrijke factor. Ook is het zeer nuttig om explosieve springoefeningen te doen om de snelkracht te verbeteren. De belasting van de springoefeningen dien je te beperken tot het eigen lichaamsgewicht en de snelheid van de uitvoering dient maximaal te zijn. Heuvelopwaarts lopen bouwt de spieren van de onderbenen op en versterkt de spieren van de bovenbenen die voor de snelheid zorgen.

Ook voor duurlopers is enige krachttraining raadzaam. Door lopen worden de spieren aan de achterkant van de benen namelijk sterker dan de spieren aan de voorkant. Daar komt nog bij dat de spieren in het bovenlichaam in kracht moeten onderdoen voor de spieren van het onderlichaam. Het is dus verstandig om gerichte krachttraining te doen om het evenwicht te herstellen. Het is verstandig om met behulp van krachttraining je beenspieren te versterken. Hierdoor zullen ze beter bestand zijn tegen de schokken van het lange afstand lopen. Door ook het bovenlichaam te trainen zal de houding gedurende het lopen beter blijven en is er minder kans op blessures. Ook het voorkomen van blessures is belangrijk, want sporten brengt een groot aantal voordelen met zich mee en het zou dus zonde zijn als je hier mee moet stoppen.

Tot slot:

Het is verstandig om afwisselend te trainen. Zo kan het uithoudingsvermogen getraind worden in de herstelfase van de kracht en kan de kracht getraind worden in de herstelfase van het uithoudingsvermogen. Indien je krachttraining gaat toepassen in je training zul je altijd eerst aan algemene krachtontwikkeling moeten doen en pas daarna specifieke krachttraining. De rug- en buikspieren zijn altijd belangrijk om te trainen, dit zijn namelijk houdingsspieren. Het beste is om te trainen aan de hand van trainingsschema’s. Dat geeft je houvast en een gedegen plan om je kracht en conditie te verbeteren.

Reageren is niet mogelijk.