Proteïne en afvallen gaat dit samen ? 

Proteïne en afvallen gaat dit samen ? 

Proteïne, je hebt vast wel een keer de naam horen vallen in een gesprek of gelezen op internet of in een blad. Maar weet je ook wat het is en waarvoor je lichaam dit nodig heeft? Waar het in zit en waarom we het nodig hebben?

Waarom is proteïne belangrijk?

Proteïne kennen niet-sporters beter onder de naam eiwitten en is net als koolhydraten en vetten een voedingsstof. Het heeft een gunstige invloed op gewichtsbeheersing, omdat het veel voedingsstoffen bevat. Proteïne bezorgen je lang een vol gevoel, waardoor een dieet makkelijk vol te houden is. Voor sporters is proteïne belangrijk bij opbouw en het herstel van de spieren. Daarnaast is het goed voor de huid en het haar en levert het essentiële aminozuren voor een aantal chemische processen van het lichaam. Daarnaast helpen eiwitten het bloed bij het verspreiden van zuurstof door het lichaam.

Hoeveel proteïne heb je ongeveer dagelijks nodig?

De hoeveelheid proteïne die je dagelijks nodig hebt, is afhankelijk van je situatie. Sporters  kinderen, zwangere vrouwen en vegetariërs hebben meer nodig, dan anderen. Om te bepalen hoeveel je nodig hebt, kun je het beste de volgende formule hanteren: 0,8 tot 2 g eiwitten x je lichaamsgewicht.

Waar vindt je proteïne?

Proteïne bevat vier calorieën per gram, net als koolhydraten en is vooral te vinden in dierlijke producten. Bijvoorbeeld vlees, kip, vis en zuivel, maar ook in natuurlijke producten, zoals soja (vegan), noten en hele granen zijn proteïne aanwezig.

Waarom kan proteïne helpen bij afvallen?

Eiwitten passen ook goed in in je voedingspatroon tijdens het afvallen. Dit komt omdat het lichaam meer energie moet verbruiken om eiwitten te verteren. Hierdoor moet de stofwisseling harder werken en dat is gunstig als je lichaamsgewicht wilt verliezen. Ook houd je een lang vol gevoel, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit betekent dat je minder gaat snoepen.
Reageren is niet mogelijk.