Waarom het belangrijk is om te stoppen met roken

Waarom het belangrijk is om te stoppen met roken

Waarom rook ik ?

Je bent een verstandig en redelijk iemand. Je doet bepaalde zaken omdat je ervoor kiest. En je keuzes zijn goede keuzes. Maar, je weet ook dat roken slecht voor je is, dus waarom rook je? Hieronder vind je antwoorden op deze vraag. Lees ze en denk daarbij aan je eigen antwoorden.

Roken werkt ontspannend als ik gestresst ben.

Veel rokers zij ervan overtuigd dat roken hen ontspant. Eigenlijk gaat door het roken je hart sneller slaan, je ademhaling versnellen en je bloeddruk stijgen.

  • Als het niet de sigaret is die je kalmeert, waarom voel je je dan ontspannen als je rookt?
  • De sigaret stopt de zeer sterke drang naar nicotine, veroorzaakt door nicotineverslaving
  • Pauzeren om te roken laat je je werk even vergeten
  • Pauzeren om te roken verzet even je gedachten
  • Je houdt van roken, dus het lijkt rustgevend

Roken pept me op als ik me wat neerslachtig voel.

Het is waar dat je je door te roken eventjes een heel stuk beter kan voelen. Maar op lange termijn gaat dit averechts werken. Je lichaam raakt gewend aan die tijdelijke opkikkers en je normale energieniveau gaat dalen. Daardoor worden rokers gemakkelijker depressief. Stoppen vermindert je kansen om depressief te worden en verhoogt je energieniveau.

Ik schaad enkel mezelf, dus het is mijn eigen keuze om te roken of te stoppen.

Je zou versteld staan van de lengte van je lijstje als je alle ingrediënten van sigarettenrook zou opsommen:

  • Sigarettenrook bevat 4700 chemicaliën, waarvan minstens 43 kankerverwekkend zijn. Enkele voorbeelden: aceton (oplosmiddel voor verf), arsenicum (gif), cyanide (gebruikt in gaskamers), ammoniak (bleekwater), naftaleen (mottenballen), pesticiden, lood, koolstofmonoxide (uitlaatgassen).
  • Ook passieve rokers worden aan deze chemicaliën blootgesteld, dus als je niet wenst te stoppen met roken, kies er dan tenminste voor om te roken op een plaats waar anderen er geen hinder van ondervinden.

 

Waarom stoppen met roken ?

Wie niet meer rookt heeft minder kans op kanker. Jaarlijks overlijden er bijna 10.000 mensen aan kanker, ten gevolge van roken. Maar ook wordt het risico op andere aandoeningen minder, zoals dat van hart- en vaatziekten en een aantal longziekten. Ten slotte heeft roken negatieve effecten op de vruchtbaarheid, bij mannen ondermeer door het verminderen van de potentie.

  • Daarnaast ervaren rokers vaak nog meer nadelen:
  • Last van hoesten.
  • Nicotine-aanslag op vingers, tanden.
  • Stinkende adem, haren en kleding.
  • Vaker verkouden.
  • Verminderde conditie en minder lucht kunnen krijgen.
  • Afhankelijkheid van tabak / geen controle over eigen leven.
  • Minder gelegenheden om te kunnen roken, door een strengere tabakswet.
  • Kost veel geld.

Daarnaast hebben veel mensen in de directe omgeving van rokers last van sigarettenlucht en vragen rokers om niet meer in hun nabijheid een sigaret op te steken. Onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat meeroken ook kan leiden tot longkanker. Elk jaar overlijden in Nederland zo’n 200 mensen omdat ze jarenlang de sigarettenrook van anderen hebben ingeademd.

Tabaksrook is bovendien schadelijk voor voor het ongeboren kind. Tabaksrook van een rokende moeder óf vader  komt via de navelstreng bij het ongeboren kind terecht en kan zo leiden tot allerlei complicaties.

 

Wist je dat …?

Mijn gewicht zou kunnen toenemen als ik stop met roken.

Sommigen komen inderdaad enkele kilos bij na het stoppen met roken. En in een maatschappij als de onze, waar het uiterlijk voorkomen een belangrijk criterium is in de beoordeling van mensen, kan men soms meer belang hechten aan zijn gewicht dan aan zijn gezondheid. De gezondheidsrisico’s die enkele extra kilos met zich meebrengen zijn verwaarloosbaar in vergelijking met roken. En je kan die kilos later ook weer trachten kwijt te raken. Daarnaast is het verstandig om altijd bewust met je eten om te gaan. Of je nu rookt of niet.

Ik ben veel te verslaafd om te stoppen.

Nicotine is inderdaad zeer verslavend, maar je kan erin slagen de fysieke drang ernaar te overwinnen. Eventueel met behulp van nicotinevervangers of een zeer efficiënte pil.

Roken kan ook een zeer sterke psychologische verslaving veroorzaken, door de rol die het roken gaat spelen in allerlei dagdagelijkse bezigheden: bij een kop koffie, na een maaltijd, aan de telefoon, … . Het is vaak moeilijk die gewoonte op te geven. Er zijn tegenwoordig veel zorgverzekeraars die programma’s aanbieden om te stoppen met roken.

Ik stop wel als ik zwanger ben.

Zwangerschap is een uitstekende reden om te stoppen, maar maakt het niet gemakkelijker. Op 100 zwangeren zijn er 30 rooksters, waarvan er uiteindelijk maar 8 gestopt zijn tegen dat de baby geboren wordt.

De e-sigaret minder schadelijk is?

Dat de e-sigaret veel minder schadelijk is dan sigaretten is inmiddels wel duidelijk. Helaas moet de elektrische sigaret opboksen tegen de sterke tabakslobby, waardoor gebruikers van de e-sigaret en rokers verkeerd geïnformeerd worden. Natuurlijk is de e-sigaret niet gezond maar wel circa 95% minder schadelijk voor uw gezondheid. Hier valt dan ook een gezondheidswinst te halen. Verder zijn er e-liquids op de markt waarbij een zeer lage percentage chemicaliën bevat, genaamd; GREEN STAR. Informeer uzelf goed en maak zelf u keuze.

Ik rook nu al zolang, waarom nog stoppen?

  • Stoppen kan grote veranderingen teweegbrengen:
  • Na twee dagen: smaak en geur verbeteren
  • Na vier weken: bloedsomloop en longfunctie verbeteren
  • Na een jaar: je risico op hartziekten is gehalveerd
  • Na drie jaar: je risico op hartinfarct is terug vergelijkbaar met dat van een niet-roker
  • Na tien jaar: je risico op longkanker is gehalveerd

 

Nog meer voordelen:

  • Je zelfcontrole neemt toe.
  • Je adem, kleding en huis ruiken niet meer naar sigarettenrook.
  • Je kinderen zijn gezonder.
  • Je bent meer uitgerust, ontspannen.
  • Je spaart geld.
  • Je bent energieker, waardoor je meer kan sporten.

 

Reageren is niet mogelijk.