Tips om gezonder te eten

Tips om gezonder te eten

Het is een goed voornemen van veel mensen om gezonder te gaan eten. Dit betekent minder snoepen en meer groente, fruit en onbewerkte voedingsmiddelen. Voor de een gaat dit nieuwe levenspatroon iets makkelijker dan bij de ander. Het volhouden is dan ook het geen waar de meeste mensen mee worstelen. Ben jij van plan om gezonder te eten? Lees dan snel verder! In dit artikel zetten wij voor je op een rij hoe je met een paar kleine aanpassingen toch een stuk gezonder kan leven én dit ook vol kan houden!

Kook zelf

Hoe verleidelijk het ook is om een maaltijd te bestellen of een kant en klare maaltijd te kopen bij de supermarkt, het is niet echt gezond voor je lichaam. Meestal zijn deze maaltijden flink bewerkt en zit er een grote hoeveelheid vet en zout in. Het is dus beter om zelf te koken, zodat je precies kunt bepalen wat je allemaal in een gerecht stopt. Bovendien is het ook een stuk goedkoper dan bestellen of afhalen.

Zorg voor variatie

Als je gezond wilt eten is variatie erg belangrijk. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen en blijft het gezond eten ook nog eens leuk in plaats van saai. Laat je daarom inspireren door diverse gezonde recepten en probeer er zoveel mogelijk uit. Maak vervolgens een weekmenu voor jezelf met de recepten die je lekker vindt. Probeer ook hierbij alles goed in te delen. Dus twee keer per week vis, één keer per week rund of kalfsvlees en elke dag groentes. Uiteraard is dit een richtlijn en kun je zelf je menu bepalen.

Slim inkopen doen

Verder begint gezond eten met je boodschappenlijstje. Maak vooraf een lijstje met alle voedingsmiddelen die je nodig hebt voor heel de week. Dus niet alleen je avondeten, maar ook gezonde snacks, ontbijt en voldoende fruit. Ook kun je in de supermarkt gezonde noten kopen, avocado’s en diverse kruiden. Zo heb je alles in huis voor een gezonde maaltijd en zul je minder snel naar ongezonde dingen grijpen.

Groente en fruit

Probeer hiernaast elke dag groente en fruit te eten. Vind je dit lastig? Doe dan bijvoorbeeld fruit door de yoghurt in de ochtend of maak een smoothie. Zo heb je niet echt door dat je fruit zit te eten of als je overdag er te druk voor bent. Je kunt ook van groente een smoothie maken. Denk bijvoorbeeld aan spinazie met avocado, worteltjes en een appel voor de smaak.

Reageren is niet mogelijk.