Wanneer gebruik je een foam roller?

Wanneer gebruik je een foam roller?

Veel sporters gebruiken een foam roller. Dit kan je helpen om blessures te voorkomen of te verhelpen. Op het moment dat je traint is de kans groot dat je spieren stijf worden, ook kunnen er knopen ontstaan in je spieren. Na verloop gaat dit veel pijn doen. De knopen zijn veroorzaakt door afvalstoffen die zich ophopen. Dit zorgt voor pijn in je spieren, ook ben je een stuk minder flexibel. Met een foam roller kun je je spieren masseren en ervoor zorgen dat de afvalstoffen weg kunnen. Het is goed om dit te doen als je pijn hebt, maar je kunt het ook preventief doen. 

Op welk moment 

Je kunt dus op verschillende momenten een foam roller gebruiken. Veel mensen doen dit voor hun training. Het kan dan een onderdeel zijn van je opwarming, je spieren komen los en de doorbloeding verbeterd. Ook kun je het na je training doen, je vermindert dan de kans op spierpijn en je spieren zullen sneller en beter herstellen. Daarnaast is het verstandig om een foam roller te gebruiken als je al spierpijn hebt. Het kan misschien een beetje pijn doen, maar je bent een stuk sneller van je spierpijn af! 

Hoe kies je de juiste foam roller? 

Als je van plan bent om een foam roller te kopen, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Je kunt ze krijgen in allerlei verschillende soorten en maten. Een van de belangrijkste dingen waar je naar moet kijken is de hardheid. Als je echt veel last hebt van knopen in je spieren, kun je het beste kiezen voor een harde foam roller. Het kan wel pijn doen wanneer je foam roller erg hard is, maar dit is helaas wel nodig. Als je niet veel last hebt van je spieren kun je ook kiezen voor een model dat zachter is, dit is een stuk aangenamer. Houd er wel rekening mee dat de zachte foam rollers vaak minder lang mee gaan. Een ander ding waar je op moet letten is de lengte van de foam roller. Over het algemeen zal dit ergens tussen de 30 en 50 centimeter liggen, maar er zijn ook andere maten te krijgen, van 10 centimeter tot een meter is ook mogelijk. Ben je op zoek naar een geschikt model, kijk dan eens bij MediPreventie

Een foam roller voor jouw niveau

Of je een foam roller nodig hebt en welke hardheid deze moet hebben, hangt af van het niveau waarop je sport. Als je enkele keren per maand sport heb je er eigenlijk geen nodig. Vanaf 1 a 2 keer per week is het wel verstandig om ermee te beginnen, kies dan voor een zachte variant. Sport je 3 a 4 keer per week? Dan zul je zeker aan de slag moeten gaan met een foam roller, een middelmatig tot hard model is dan perfect. Wanneer je nog vaker sport, kun je eigenlijk niet zonder, dan heb je een harde foam roller nodig. 

Reageren is niet mogelijk.