Welke impact hebben de coronamaatregelen op onze gezondheid?

Welke impact hebben de coronamaatregelen op onze gezondheid?

Door de huidige maatregelen tegen corona wordt het leven van veel Nederlanders in meer of mindere mate beperkt. Deze beperkingen kunnen negatieve gevolgen hebben op zowel je fysieke als mentale gezondheid. Natuurlijk beleefd iedereen de gevolgen van de coronamaatregelen op zijn of haar eigen manier. Toch zijn er een aantal mogelijke gevolgen van de coronamaatregelen die voor iedereen op de loer liggen. Wij vertellen je een aantal van deze gevolgen en wat je ertegen kunt doen. Het belangrijkste is echter om altijd te kijken naar wat wel mogelijk is en niet te veel focussen op de activiteiten die op dit moment niet mogelijk zijn.

Eenzaamheid

Een van de mentale gevolgen van de huidige coronacrisis en de bijbehorende maatregelen is eenzaamheid. Eenzaamheid kan onder alle leeftijden voorkomen, zo kunnen jongeren minder afspreken met hun vrienden en zich daardoor eenzaam voelen en kunnen ouderen in een verzorgingshuis minder bezoek ontvangen wat ook kan leiden tot eenzaamheid. Als je last van eenzaamheid hebt, dan is een eerste belangrijke stap om er met andere over te praten. Herken en erken je eenzaamheid. Bekijk daarna wanneer je er het meeste last van hebt en probeer op die moment of contact met anderen te maken door ze te (video)bellen of een andere activiteit in te plannen zoals een wandeling of een workout.

Verhoogde stress

In de huidige periode waar veel mensen last hebben de gevolgen van de maatregelen tegen corona, kan dit leiden tot veel stress. Misschien is je bedrijf tijdelijk gesloten of is het onzeker of je je baan kunt behouden. Misschien maak je je ook wel zorgen over je eigen gezondheid of dat van andere. Ook de beperking in je vrijheid en het verminderen van sociale activiteiten kan tot stress leiden. Stress kan zich zowel fysiek als mentaal uiten. Kijk wat jij kunt doen om stress te verminderen. Er zijn vaak factoren waar jij zelf geen invloed op hebt zoals de coronamaatregelen en het behoud van je baan, probeer hier dan ook niet te veel negatieve energie aan te geven. Focus juist op de punten waar jij wel zelf invloed op hebt, bijvoorbeeld ontspanning en beweging.

Slechtere conditie

Nu we door de maatregelen tegen corona allemaal meer thuis moeten blijven, is de kans groot dat je minder beweegt. Ga jij niet meer sporten omdat de sportschool dicht is? Fiets jij niet meer naar kantoor maar zit jij de hele dag thuis achter de computer? Dit kan (grote) fysieke gevolgen voor je lichaam hebben.  Het heropenen van sportscholen en kantoren kan nog wel een tijdje duren.  Las daarom enkele malen per dag bewuste beweegmomenten in door een korte wandeling te maken, een rondje te gaan hardlopen of thuis een workout te doen. Kijk hierbij vooral naar welke activiteiten er bij jou passen zodat je het met plezier doet en het langer vol blijft houden.

Sneller moe

Een van de gevolgen van een slechtere conditie is dat je ook sneller moe bent. Er kunnen echter nog andere redenen zijn waardoor je je tijdens de periode met coronamaatregelen sneller moe. Ga je misschien later naar bed? Of drink je vaker een glaasje alcohol ’s avonds? Misschien ervaar je meer stress waardoor je slechter slaapt of kost dat gewoon veel energie. Probeer te achterhalen waardoor je sneller moe bent en wat je hieraan kunt doen.

Reageren is niet mogelijk.